respekt

vi ska ha förståelse och visa respekt för det mesta nu för tiden.. detta har jag inte några större problem med, det är liksom något jag känner är helt normalt..

mörkhyade vill inte bli kallade för negrer, då är det ju helt självklart att man har respekt för det och kallar dem för mörkhyade eller vad de vill kallas för om man nu promt måste benämna hudfärg på någon (vissa bryr sig inte och i de fallen spelar det ju mindre kvittran)..

homosexuella och bisexuella respekterar jag, och alla har ju typ olika saker de vill bli kallade för ( bög, gay, lebb, lesbisk osv.) och det respekterar jag och i de fall jag har ett stort behov av att berätta deras sexuella läggning så försöker jag använda rätt..

man ska respektera äldre, av den anledningen att de är just äldre (att respektera yngre är det visst inte alla som tycker att man ska)

jag själv respekterar tillexempel feta människor genom att inte kalla dem för feta,


blondiner ska ju vara korkade och rödhåriga horor, jag lär känna personerna först och bestämmer mig sen..

man ska respektera naturen, jag skräpar inte ner och jag sorterar mina sopor (oftast, fy mig för när jag slarvar)..

man ska respektera religion.. alla tror olika trots alla galenskaper religionerna (ja ALLA religioner) förespråkar.. jag respkterar de som tror på nåt.. undantag jehovas vittnen tidigt på söndagsmorgonar när jag är bakis och de knackar på dörren och väcker mig..

jag respekterar till och med att det finns folk som tycker att leverpastej är gott fastän det är hur äckligt som helst och jag klöks av bara lukten eller åsynen..



kan inte folk då respektera mig??
är det för mycket begärt??
JAG har valt att gå en utbildning (dock pausar jag ju som sagt lite nu) för att bli FÖRSKOLLÄRARE, därför att jag vill arbeta på en FÖRSKOLA. tidigare, (alltså före 1998, NITTONHUNDRANITTIOÅTTA!!) hette det daghem, de flesta kallade det för dagis, men så har det aldrig hetat, utan det har varit ett smeknamn. men i 13 år (TRETTON ÅR!) har det alltså hetat förskola, hur jäkla svårt ska det då vara att kalla det för det? det är en stor skillnad på förskolans och daghemmets arbetssätt..
en förskollärare läser inte 3,5 år på högskolan/universitetet för att mata barn och byta blöjor på dem.. det är inte barnförvaring det sysslas med..

varje gång någon säger dagis blir jag irriterad och hostar fram förskola

varje gång någon tar upp disskussionen blir jag glad, tänker att "ja, kan jag få förklara mina känslor för den här människan och han/hon kan förstå varför det är viktigt för mig".. men oftast så blir jag dumförklarad och då blir jag istället ledsen, att jag inte ens kan få vara lite yrkesstolt, inte ens det kan den jag pratar med unna mig..

varje gång någon "privatperson" skriver dagis blir jag besviken,

varje gång någon i tidnigar eller andra media skriver/säger dagis blir jag förbannad..

att säga att det alltid hetat så är bara en så jäkla lam replik så jag spyr.. vi är ju för fan experter på att lära oss nya ord.. om vi säger att vi hoppar tillbaka till 1997 då det fortfarande hette daghem eller dagis och jag skulle frågat någon om de skulle vilja ha en Iphone, vad tror ni de skulle säga då? eller om jag skulle säga att det om fjorton år skulle vara så att man i genomsnitt har en dator per person och att många människor är beroende av datorspel.. hur tror ni de skulle bemöta mig då?? kanske inte riktigt som när disskusionen om jorden var platt eller rund ägde rum men de hade nog inte tyckt att det var självklart att väldigt stort antal av ungdommarna spenderar mestadelen av sin tid på internet och de flesta av deras kompisar har de aldrig träffat irl.. eller irl hade jag kanske inte kunnat använda, i verkliga livet hade översättnningen fått bli..


så här många gånger har jag nog aldrig skrivit dagis förut, kan göra det fem gånger till (dagis, dagis, dagis, dagis, dagis) för sen är det slut med det.

kan dessutom tillägga att det nu för tiden även heter FÖRSKOLEKLASS och inte något lekis, nollan, förskolan eller vad nu folk vill hitta på att säga..






gud vilken tur att josefin jonsson inte är grinig på en lördagkväll va?? haha..  men det är faktiskt såhär jag känner.. och kan ni inte respektera det så kommer min respekt för er att minska.. så är du ful, och jag aldrig sagt det till dig, och du kallar mig dagisfröken kan du få höra tex. följade:
"ska du säga din fula människa med alldeles för stor näsa och snea tänder"
"aaa, men durå?? som luktar svett"
osv. naturligtvis kommer jag inte använda samma förolämpning två gånger utan kommer att förnya mig. eventuellt kommer jag även att släppa en bok med både förolämpningar och resultat lagom till årsskiftet.

fridens

Kommentarer
Postat av: fia

Så bra skrivet som det bara kan bli!

Postat av: Lou

Varför ska jag visa dig respekt när du själv nedvärderar och visar total orespekt för min mor och alla andra som utbildade sig till förskollärare på 1970 och 1980-talen genom att påstå att det var en sådan enorm skillnad på verksamheten innan och efter 1998? Tror du på allvar att deras högskoleutbildning enbart gick ut på att mata barn och byta blöjor enbart för att det inte fanns någon officiell läroplan? Det fanns andra riktlinjer och dokument att rätta sig och arbeta efter och pedagogiken var lika viktig som omsorgsdelen långt innan läroplanen kom. För övrigt går inte ens barnskötarutbildningen enbart ut på att mata barn och byta blöjor, även om det är en enorm skillnad på att vara barnskötare och förskollärare.
I sak har du också fel, förskola har varit det riktiga namnet sedan början av 1980-talet och inte sedan 1998. Redan under 1960- talet började röster höjas för att förskola skulle bli det officiella namnet men det dröjde ett tag innan det fick genomslag. Det är bara det att folk vägrat ta till sig ordet och
benämningen dagis har hängt kvar.

2013-10-07 @ 18:41:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback