otillräcklig

nu har det varit lite dåligt med uppdateringen igen..

i måndags när jag gick upp (efter att irene ringt och väckt mig) såg jag att kottis inte hade ätit upp sin pinky (musbebis) som han annars glufsar i sig snabbt som attan.. dessutom var han uppe och försökte ta sig bakom elementet, han ska sova vid den tiden egentligen..  när jag skulle lyfta fram plutten till matskålen brydde han sig inte, han varken fräste eller fällde fram taggarna i pannan som han brukar. så jag satte honom framför matskålen, då trillade han som om han inte kunde gå på sina bakben.. jag ´bäddade in min lilla sjukling i handdukarna i hans krypin..

när jag var påjobbet funderade jag på vad som kunde vara felet så på lunchrasten ringde jag veterinären. först darvelid i anderstorp, men de hade inte telefontid då..  på kliniken i värnamo var det ingen som kunde något om igelkottar men jag fick tipset att ringa till blåstjärnans djursjukhus.. när jag kom fram till tropikavdelningen på blåstjärnan kunde de inte ge mig några råd utan tyckte jag skulle åka in med honom..  det kändes lite sådär att åka in med honom, inte kostnadsmässigt men i och med att jag slutade vid tre på eftermiddagen skulle jag inte hinna dit innan de stängde avdelningen vid fem, tar ju ca en och en halv timma till göteborg, sedan ta sig ut på hisingen.. 
vi bestämde att jag skulle avvakta tills jag visste läget när jag kom hem..
väl hemma mådde kottis inte speciellt bra, han var lite kall så han fick ligga i lilla handduken innanför min tjocktröja. ännu en gång ringde jag blåstjärnan och under tiden jag pratade med sköterskan började kottis hosta så jag plockade fram honom ur tröjan. nu kunde han inte ens ligga som vanligt utan bara på sidan, han började även dräggla. sköterskan sa åt mig att åka med en gång men jag tänkte att det är bättre och kolla med bosås djursjukhus, sparar ju e timma i tid. men innan jag ens hunnit starta datorn slutade lille kottis att andas och strax där efter slutade hjärtat att slå..

det var ingen kul dag, nu är han begravd i cementröret på mammas tomt, det som ska användas som blomkruka till våren.. 

RIP
kissekotten


orsaken till att han blev dålig vet jag inte men har ju lite olika teorier..  eftersom han inte var så handtam kan han ha fått en cancerknöl eller något som jag inte upptäckt.. eller så var det av ålder, finns ju inget som säger att han verkligen var bara tre år kan ju ha varit det dubbla och då vore det ju helt normalt.. sen kan det ju vara någon sjukdom eller annat som han åkt på..  det som känns jobbigast är att bara sitta och titta på och inte kunna göra något när man ser att de lider..  var samma sak med tracy, min ena kanin som dog i mitt knä, och zelda den ena av mössen vi hade hon som jag till och med var ute vi huggkubben med för att sedan vända och inse att jag inte kunde slå ihäl henne trotts att jag ville att hon skulle dö och sluta lida..   men jag är väl lite för blödig..
om det blir nån ny kotte har jag inte bestämt mig för, får bli om ett tag i så fall.. men då ska jag ha en unge eller en riktigt tam..  ska nog skriva upp mig som jourhem iaf, inte bara till igelkottar utan andra smådjur också.. efterfrågan brukar ju vara ganska stor då det finns alldeles för många som inte tänker efter innan de skaffar sig ett husdjur utan kommer i efterhand på att det var nog lite jobbigt att behöva städa och mata och ta hand om vi släpper ut/skjuter/har ihjäl den istället..

oj vilket långt inlägg det blev..  och allt handlar om typ samma sak.. men men ingen som tvingar nån att läsa..  ha det bra alla  kram josse

Kommentarer
Postat av: Denise

Usch va tråkigt att läsa :( Beklagar verklien. Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback