LEIF

Rotumsången

När som solen flirtar med oss.
När som fågeln kvittrar glatt.
När varenda ogräs rensats bort
ur varenda liten söt rabatt.
När som barnen klätt sig fina
och magistern kammat våg.
När som bara snälla fraser hörs
i varenda liten dialog.

Refräng:
Då lyfter vi på fotum
och sjunger titum, tatum, totum,
för då är det Kanondag i Rotum!

När som jag får hissa flaggan,
så den tas av vinden fatt.
När som jag får ta min lilla hund
till en fjärran liten blomrabatt.
När som mina pelargoner,
jag kan lämna hipp som happ.
När som vi stängt av vår TV:s skärm
med en mycket svåråtkomlig knapp.

Refräng:
Då lyfter vi...

När som jag får visa upp mej
i min nya dyra dräkt.
När som alla får en vimpel var
för att vinka med så glatt och käckt.
När som jag får sakta glida
i en bil på detta vis,
för jag ljög och sa att jag var Leif
och fick 10 000 spänn i pris.

Refräng:
Då lyfter vi...

När som hela Rotum sprakar
som ett stort fyrverkeri.
När som hela Rotum smakar som
färska bullar med små russin i.
När som livet här i Rotum
rullar som det alltid gjort.
När som alla orosmolnen flytt
härifrån till någon annan ort...

Refräng:
Då lyfter vi...

När som hela Rotum kokar
som en sås, en gröt, en kräm.
När som ingen hamnar utanför
även om han har vart obekväm.
När som barnen klätt sig fina
och magistern kammat våg.
När som bara snälla fraser hörs
i varenda liten dialog...

Refräng:
Då lyfter vi...

Ja, då är det Kanondag i Rotum.


fan vilken bra film ... kan se den flera gånger om dan.. stinsen brinner också.. fast den kan vi helt utantill sen några år tillbaka..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback